Monday 29 September 2008

Ceramah Ustaz Mazlee di IC semalam..

Assalamualaikum...

Sahabat2 yg dikasihi..

Terlebih dahulu semoga Kak Yati dan keluarga tabah hadapi ujian Allah dalam bulan penuh barakah ni...Semalam ada jumpa Kak Yati kat IC, tapi maybe saya tak alert pasal ni lagi...minta maaf Kak Yati..

Entry ni saja nak share ceramah semalam....Che Sal tak turun tolong masak pun..terus ke IC je..minta maaf ye shbt2...apa2 pun tahniah atas hidangan yang ummpp....siapla lepas ni Pak Arab order dr Chef2 kita utk iftar or jamuan..

Basically ceramah semalam...walaupun tajuknye Feqah Luar Negara..tp bak kata ustaz sendiri..sume tu boleh dibaca dlm buku dia..hehe..terus ceramahnya melencong sana sini..tapi mmg sangat berinti pati dan bg saya amat penting untuk meneydarkan kita sbg org mukmin..


Seingat saya...dalam byk2 point penting tu....manusia ni tergolong dalam 3 golongan...Yang pertama golongan nabi dan rasul yg Maksum; kedua golongan yg di'pegang' oleh syaitan..yg mana kalau takde syaitan pun dia act lebih teruk dari syaitan..dan yg ketiga golongan MUKMIN...kita lah org yang termasuk dalam golongan ni..yang mana Iman kita turun naik..kalau kita dekat ngan Allah..naiklah iman kita..sebaliknya kalau kita ada buat dosa..turunlah iman kita..apa2 pun..strive utk kembali ke jalan Allah itu yg amat penting..

Kata ustaz lagi..

Dalam jiwa kita ni..kejahatan dan kebaikan wujud dalam satu wajah..iaitu kita..
Perwatakan kita akan lahir ikut mana yg lebih dominant..jahat or baik...sbb itulah fitrah manusia...apa yg penting sekali mcm mana nak control yg baik supaya lebih dominant..
Ustaz kata..mula2 wujudnya unsur kejahatan ni..ialah bila mana syaitan takmo sujud pada Adam yg Allah lantik jd khalifah di muka bumi ni...(Surah Albaqarah, 30-39), Dengan penangguhan balasan neraka yg syaitan mintak pada Allah utk cari geng masuk neraka dikalangan manusia..utk main Futsal..kikiki...
maka wujud lah golongan 'Hisbullah' dan golongan 'Hisbusyaitan'...Jadi berhati2 lah dgn tindak tanduk kita di muka bumi ni supaya tak termasuk dlm puak hisbusyaitan..nauzubillah..

Byk kisah2 contoh zaman dulu..yg ustaz beri pasal kebaikan dan kejahatan dalam satu wajah.
Jadi kita jgn rasa bangga kalau kita baik smpai unsur kejahatan boleh berputik dlm jiwa kita..dan jgn pula kita rasa kita ni terlalu jahat smpai tak boleh langsung nak buat sedikit kebaikan...

Apa2pun ustaz kata...and memang logic benda ni...HOW TO CONTROL OURSELVES..supaya kebaikan lebih lebih dominant at all times insyaallah...kalau kita dah terlanjur dgn dosa..cepat2lah kita kembali pada Allah..sebab Allah tu Maha Tahu...dan Maha Pengampun selagi kita tak mensyirikkan Allah...

Banyak lagi yg Ustaz point out..yg mampu saya ingat skrg hanya yg tertulis diatas..dan saya pun smpai 30 minit lambat drpd ceramah start...
So sahabat2 yg ada take note point2 lain..bolehlah share ngan kami sekalian...

Yg baik tu sesungguhnya dtgnye dari Allah..dan yg buruk itu dr saya hamba yg hina ini..

*****
Terasa nak buat controller mcm mana nak control jahat/baik..disebabkan student Automatic Control & Systems Engineering ni..
hehehheee

No comments: