Sunday 23 November 2008

Tazkirah di bumi Sheffield

Setinggi-tinggi rasa kesyukuran kepada Allah yang Maha Esa diatas segala nikmat yang diberi yang pasti tidak terkira banyaknya dan nikmat yang paling bernilai nikmat Islam dan Iman.

Tazkirah.
Alhamdulillah , di bumi Sheffield ini saya masih diberi peluang dan ruang bersama beberapa sahabat untuk berada didalam satu pertemuan mingguan untuk bersama menerima dan berkongsi ilmu tentang islam dan iman. Salah satu agenda dalam pertemuan kami ialah memberi dan menerima tazkirah.

Setiap minggu jugalah naqibah kami akan bertanya ...siapa yang nak sampaikan tazkirah next week..???..:D..dan jarang sekali kami volunteer walaupun dah besar-besar belaka,:D pasti tertanya-tanya kenapa yer..?:D, kalau nak tahu kami hanya perlu sampaikan sahaja, bahan telah disediakan...tapi kami masih takut.. sebab..naqibah kami suka bagi bahan tazkirah dalam English...:D Dan kami selalu beri banyak alasan takut tak faham, tapi naqibah saya tu tetap akan beri juga dan point sesiapa antara kami berenam. Namun begitu, dari sinilah saya dan sahabat-sahabat yang lain belajar walaupun kadang-kadang terkial-kial kami nak translate,naqibah senyum jer...dan kadang2 tu naqibah yang kena sampaikan semula..,maafkan kami yer....kami budak baru belajar:D

Itulah kelaziman kami setiap minggu..ada sahaja topik baru untuk sesi tazkirah..rasa terisi jiwa yang dahagakan pengisian..maklumlah di bumi di mana Islam itu asing, dan rasa bertuah juga kerana disini jugalah saya dan sahabat-sahabat yang lain lebih menghargai Islam.

Namun begitu,banyak-banyak tazkirah....tazkirah yang paling terkesan di dalam diri saya adalah pada 19 November 2008, tazkirah tentang kematian.


Pada petang 19 November Sheffield diselubungi kesedihan kerana kembalinya baby Abdullah Fahmi yang berusia hampir 3 bulan kepada Yang Maha Pencipta. Al-Fatihah.

Katakanlah, akan diambil nyawa kamu oleh malaikat maut yang ditugaskan buat kamu, kemudian kepada Tuhanmu kamu akan dikembalikan.” (Surah al-Sajdah, ayat 11)

Dan pada keesokkan harinya, 20 November saya berkesempatan untuk menaiki van bersama-sama ayah dan bonda arwah dan beberapa warga Sheffield yang lain membawa jenazah untuk dikebumikan di Tinsley Park, Sheffield. Pengalaman yang baru bagi saya , untuk pengkebumian, terlebih dahulu kami memasuki tanah perkuburan kristian dan beberapa meter di atas bukit di kawasan yang sama terdapat tanah perkuburan Islam. Ia hanya dipisahkan dengan laluan sebuah kenderaan. Walaupun begitu rasa bersyukur sangat , masih ada tanah perkuburan Islam di Sheffield, sebagai tanda Islam telah diterima.


Sejak kaki saya berpijak di tanah perkuburan dan melihat liang lahad telah tersedia...hati terdetik..Ya Allah inilah tempat terakhir setiap manusia di muka bumi, diri ini jua pasti kesini satu hari nanti.Apabila melihat keranda dimasukkan dan tanah ditimbus sedikit demi sedikit dan akhirnya seluruhnya tertutup. Dan ketika itu hati ini terdetik..baby ini bersih dari segala dosa dan ia kembali dengan wajah yang tenang dan tersenyum, kembali kepadaMu,ya Allah. Bagaimana diriku ini yang hampir puluhan hidup dibumi dan bagaimana keadaannya jika diri ini kembali kepadamu,Ya Allah...rasa sedih..takut dan insaf..dosa dan amal..apa bekalan yang akan kubawa untuk hidup disana nanti. ..Itulah tazkirah untuk diri saya yang saya rasa sampai ke hari ini.

Sabda Rasulullah s. a.w:
"Cukup mati itu menjadi penasihat(menginsafkan)"


Semoga kita yang masih bernyawa ini tidak terus leka dan lalai dari mengingati mati dan jangan sampai penyesalan selama-lamanya di akhirat kelak.


"Katakanlah bahawasanya maut yang kamu sekalian ingin lari darinya itu pasti akam menemui kamu, kemudian kamu sekalian akan dikembalikan kepada Zat yang Maha Mengetahui segala yang gahib serta yang nyata, kelak Dia akan memberitahu kamu segala apa yang telah kemu lakukan"(al-Jumu'ah:8)


Ingatlah sesama kita bahawa dunia hanya sementara, alam kubur adalah perhentian dan akhirat kehidupan abadi. Sama-sama kita panjatkan doa agar setiap diri kita akan berakhir dengan pengakhiran yang baik- husnul-khatimah.

No comments: