Monday 3 November 2008

Kenangan Itu


Saya mula meminati nasyid secara serius ketika berusia 17 tahun. Ada peristiwa yang mengheret saya ke arah minat baru saya ini.
Setakat ini, saya paling menyukai lagu ini, betajuk Muhasabah Cinta.

.


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu




Ketika saya ditemukan dengan seorang lelaki yang sungguh saya kagumi dan membuatkan saya jauh hati dengan peribadinya.
LELAKI? !!

Sabar..sabar dulu..jangan salah anggap..
Lelaki yang dimaksudkan itu ialah Pak Man, seorang pakar motivasi yang mengembara dari Kuala Lumpur jauh ke ceruk Pekan Serting (MRSM Serting) bersama teamnya.
Bersusah payah merentas jalan yang berbengkang bengkok dan rosak semata-mata untuk berkhidmat demi anak-anak bangsa yang bakal menghadapi peperiksaan SPM.
Peperiksaan yang akan menentukan arah tuju kami kami selepas itu.

Beliau tegar memberikan suntikan motivasi kepada kami.
Meniupkan elemen kerohanian, ketaatan dan ketakwaan kepada Allah.
Bergegar Dewan Gemilang MRSM Serting dengan laungan suaranya.

Entah berapa kali kami menangis mengenangkan betapa ibu ayah di rumah yang telah banyak berkorban menaruh harapan yang menggunung terhadap kami.
Pak Man bijak menyentuh hati kami dengan menjadikan ibu bapa sebagai fokus utama untuk menginsafkan kami.

Tidak cukup dengan itu, ditautkan kami sesama batch dengan ikatan ukhuwwah dan kasih sayang.
Dajarkan kami dengan nasyid yang mengeratkan ikatan persahabatan kami.
Malah, sejak hari itu, setiap pagi, seusai roll call asrama, kami berpimpinan tangan sesama akhawat berjalan menuju ke kelas beriringan sambil mengalunkan nasyid dan selawat yang diajarkan.
Sambil memperbaharui niat dan azam untuk berusaha dengan lebih gigih dan saling membantu antara satu sama lain.

Ah..saat itu menang manis sekali.
Apabila hubungan ukhuwwah mekar mengharumi.
Dunia terasa indah sekali.
Sungguh nikmat terasa dikecapi.

Hari ini, saya yakin kenangan bersama Pak Man bersemadi di setiap kotak memori pelajar Form 5 batch 2004.

WALAUPUN JASAD PAK MAN KINI BERADA JAUH DI PERUT BUMI,
JASANYA TIDAK AKAN KAMI LUPAKAN.

Hampir 3 tahun beliau meninggalkan kami.
Pergi, tidak lagi kembali.
Membawa segala memori indah kami.

Jujurnya, saya amat rindukannya.
Seperti seorang bapa, wajahnya yang tenang itu sarat dengan kasih sayang.
Walaupun kadangakala disulami dengan ketegasan, itulah sifat seorang bapa yang punya cara tersediri untuk mendidik anak-anak bangsanya.

Pak Man, engkaulah guru dan bapa kami.
Guru dan bapa yang amat kami rindui.

Al fatihah.....

Iman Muslihah
6 zul kaedah 1429






3 comments:

ana muslim said...

tak pernah dgr nasyid tu, sapa nyanyi? mmg sedap :)

norshazwani othman said...

oh..edcoustic nyanyi..grup indonesia..memang best dan menusuk kalbu, suka lirik dan melodi dia

Unknown said...
This comment has been removed by the author.